Covid-19 ή Αλλεργία

Είναι πλέον γνωστό ότι ο κορωνοϊός, πέρα από τα υπόλοιπα συμπτώματα, μπορεί να προκαλέσει και μόλυνση του επιπεφυκότα (επιπεφυκίτιδα). Αν και βρισκόμαστε σε μια “παύση” της πανδημίας του COVID-19, οι ανοιξιάτικες αλλεργίες μπορεί να ξανασημάνουν συναγερμό αναφορικά με την υγεία μας. Εύλογα τίθεται το ερώτημα: τα δακρυσμένα μάτια και η ρινική καταρροή είναι συμπτώματα του νέου κορωνοϊού ή απλά συμπτώματα αλλεργίας;

Πρέπει να ανησυχώ αν τα μάτια μου δακρύζουν και έχω κνησμό*;

Ένας από τους πιο απλούς τρόπους για να διαχωρίσουμε την αλλεργία από την λοίμωξη με κορωνοϊό είναι να εξετάσουμε τα μάτια. Αν τα μάτια σας είναι κόκκινα, δακρύζουν και εμφανίζουν κνησμό*, είναι πολύ πιθανό να πάσχετε από αλλεργική επιπεφυκίτιδα. Η επιπεφυκίτιδα από κορωνοϊό γενικά δεν προκαλεί κνησμό* ούτε δυσάρεστη αίσθηση στα μάτια που συνοδεύεται από δακρύρροια. Μια ακόμη σημαντική διαφορά μεταξύ των εποχικών αλλεργικών συμπτωμάτων και των συμπτωμάτων του κορωνοϊού είναι η παρουσία/απουσία πυρετού. Στην αλλεργία, ο πυρετός απουσιάζει, ενώ η λοίμωξη από κορωνοϊό συχνά χαρακτηρίζεται από πυρετό.

Πώς σχετίζονται οι αλλεργίες, ο κορωνοϊός και τα "κόκκινα μάτια";

Υπάρχουν αναφορές ότι ασθενείς με κορωνοϊό μπορεί να εμφανίσουν επιπεφυκίτιδα (“κόκκινα μάτια”). Τα συμπτώματά τους μοιάζουν με τα τυπικά συμπτώματα της επιπεφυκίτιδας. Ωστόσο, και οι αλλεργίες μπορεί να προκαλέσουν τα ίδια οφθαλμικά συμπτώματα – συμπεριλαμβανομένων της ερυθρότητας και του κνησμού*. Συνεπώς, πώς μπορούμε να ξεχωρίσουμε τις δύο παθήσεις;

Η αλλεργική επιπεφυκίτιδα συνήθως προσβάλλει και τα δύο μάτια με κνησμό, αίσθημα καύσου και ερυθρότητα. Οι ασθενείς μπορεί να νιώθουν ότι υπάρχει κάποιο ξένο σώμα στο μάτι τους και μπορεί να υπάρχει οίδημα** γύρω από τα μάτια. Επίσης, συνήθως υπάρχουν και άλλα συμπτώματα αλλεργίας, όπως το φτάρνισμα και η καταρροή. Εκτός αυτού, η αλλεργική επιπεφυκίτιδα συνήθως συμβαίνει κάθε χρόνο περίπου την ίδια εποχή.

Αντίθετα, η ιογενής επιπεφυκίτιδα είναι γενικά μεμονωμένο περιστατικό. Επίσης, προκαλεί μεν και αυτή αίσθημα καύσου και ερυθρότητα, αλλά συνήθως συνοδεύεται από εκκρίσεις (“τσίμπλες”) που είναι πιο παχύρευστες και πιο κολλώδεις σε σχέση με την αλλεργική επιπεφυκίτιδα.

Ο γιατρός θα πρέπει να υποπτευθεί πιθανότητα λοίμωξης από κορωνοϊό, αν έχετε επιπεφυκίτιδα μαζί με:

Άλλα πιθανά συμπτώματα κορωνοϊού που δεν συνδυάζονται με αλλεργία είναι οι διάρροιες και η ναυτία.

Αν δεν είμαι σίγουρος/η για την πάθηση που έχω;

Κατ’ αρχάς, μην πανικοβάλλεστε. Αν τα οφθαλμικά συμπτώματα αλλεργίας δεν συνοδεύονται από τα κύρια συμπτώματα του κορωνοϊού (όπως αναφέρθηκαν παραπάνω), δοκιμάστε να τα αντιμετωπίσετε όπως συνήθως τα αντιμετωπίζετε (βλ. εδώ). Αν τα συμπτώματα επιμείνουν παρά την θεραπεία, επικοινωνήστε με τον οφθαλμίατρό σας. Ωστόσο, αν τα οφθαλμικά σας συμπτώματα, παρότι μοιάζουν με αλλεργικά, συνοδεύονται από κάποιο σύμπτωμα λοίμωξης από κορωνοϊό, επικοινωνήστε άμεσα με τον προσωπικό σας γιατρό για παροχή ιατρικών συμβουλών, ειδικά αν έχετε δύσπνοια, πόνο στο στήθος ή πυρετό. Εν τέλει, να θυμάστε τα βασικά βήματα προστασίας του εαυτού σας και των ματιών σας: να πλένετε τα χέρια σας συχνά και σχολαστικά και να αποφεύγετε να αγγίζετε τα μάτια ή το πρόσωπό σας. *κνησμός = φαγούρα **οίδημα = πρήξιμο

Ελεύθερη απόδοση από το άρθρο: Is It COVID-19 or Allergies?

Written By: Kierstan Boyd

Reviewed By: J Kevin McKinney MD